POKYN K POSTUPU PŘI KONÁNÍ SŇATEČNÝCH OBŘADŮ              
OD 20. DUBNA 2020


Text relevantních výňatků mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví 

MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ


Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření: 

5. Zákaz volného pohybu osob podle bodu 1 se nevztahuje na účast na sňatečném obřadu, a to pro snoubence, jejich dva svědky, osobu jednající za orgán veřejné moci, anebo osobu, jednající za orgán oprávněné církve, matrikáře a nejvýše čtyři další osoby, včetně cesty na sňatečný obřad; snoubenci v průběhu sňatečného obřadu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének. Účastníci sňatečného obřadu dodržují odstupy nejméně 2 metry od jiných osob 
s výjimkou členů domácnosti a snoubenců. Po skončení sňatečného obřadu je provedena dezinfekce všech použitých pomůcek. Věta první až třetí se obdobně použijí v případě prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství. 

6. Toto mimořádné opatření se vydává s účinností od 20. dubna 2020 od 0:00 hod. 


II. 
S účinností ode dne 20. dubna 2020 od 0:00 hod. se ruší mimořádné opatření ze dne 10. dubna 2020 č. j. MZDR 15190/2020-5/MIN/KAN.
DOPORUČENÍ PRO MATRIČNÍ ÚŘADY K REALIZACI OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ Č.J. MZDR 16195/2020-1/MIN/KAN ÚČINNÉHO OD 20. DUBNA 20201  

I. PRŮBĚH OBŘADU A PODMÍNKY KONÁNÍ OBŘADU
Matriční úřady by při provádění sňatečných obřadů měly od 20. dubna 2020 postupovat následovně:

1. Osoby účastnící se sňatečného obřadu
Účast na svatbě umožnit pouze osobám uvedeným v mimořádném opatření Ministerstva zdravotnictví, tj. oddávajícímu, matrikáři, snoubencům, svědkům, dále pak maximálně dalším 4 osobám. Do tohoto počtu 4 osob se započítává i tlumočník účastnící se obřadu v zákonem stanovených případech2. Sňatečného obřadu se nemohou účastnit jiné osoby ze strany orgánu veřejné moci než oddávající a matrikář (tedy např. různé asistentky zajišťující organizaci obřadu, hudebník zajišťovaný obcí atp.).

2. Ověřování totožnosti
Při ověřování totožnosti snoubenců, svědků a případně tlumočníka postupovat tak, že nejprve přistoupí k matrikáři jednotlivě snoubenci, předají mu doklad totožnosti 
a neprodleně od něj odstoupí do vzdálenosti 2 m. Matrikář snoubence postupně ztotožní a vrátí jim doklady totožnosti. Poté k matrikáři přistoupí jednotlivě svědci, vždy předají doklad totožnosti, odstoupí na vzdálenost 2 m, na pokyn matrikáře si na několik vteřin odkryjí obličej a po ztotožnění jej opět zakryjí. Stejně bude postupováno v případě účasti tlumočníka.

3. Hygienická opatření
Osoby účastnící se sňatečného obřadu jsou (s výjimkou snoubenců během konání obřadu) povinny nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének. S ohledem na mimořádné opatření snoubenci při obřadu zakrytý nos a ústa mít nemusí. 
Účastníci sňatečného obřadu dodržují odstupy nejméně 2 metry od jiných osob 
s výjimkou členů domácnosti a snoubenců. 
Obecní úřad musí zajistit další potřebná hygienická opatření v souvislosti s konáním sňatečného obřadu. Mezi tato opatření patří zejména zabezpečení dostatečného množství psacích potřeb tak, aby každá z osob, která se v průběhu obřadu podepisuje, měla vlastní pero. Psací potřeby i stůl, na němž docházelo k podpisu potřebných dokumentů, případně další potřeby užité při obřadu, je nutno po každém obřadu vydezinfikovat. Doporučujeme, aby přinejmenším matrikářka měla při obřadu a všech úkonech s ním spojených gumové rukavice, které je nutno po každém obřadu buď vyhodit (jsou-li pouze jednorázové), nebo dezinfikovat. Písemná dokumentace se nedezinfikuje.
Je nezbytné dodržovat hygienu rukou. Podání ruky ke gratulaci je možné pouze po vzájemné dohodě všech dotčených osob. V případě podání rukou je následně nutno je dezinfikovat.
K podpisu protokolu o uzavření manželství přistupují osoby, které jej podepisují, jednotlivě s dodržením dvoumetrových rozestupů. Je-li to potřebné, ukáže matrikář snoubencům, svědkům, případně tlumočníkovi místo na protokolu, kam je nutno se podepsat a na dobu podpisu odstoupí od podepisující osoby.

 určená obcí ke konání svatebních obřadů, tj. nechat schválit radu rozšíření míst pro konání svateb). Je-li to možné, je vhodné mít alespoň jeden vnitřní a jeden venkovní prostor pro konání obřadů.
Byla-li povolena uzavření manželství na jiném vhodném místě podle § 12 zákona o matrikách, lze je na těchto místech uzavřít, vyhovují-li z hygienických hledisek (v obdobném rozsahu, jako jsou výše kladeny na prostory obce) a lze-li zajistit, aby se na tomto místě neshlukoval více než povolený počet osob.

 


 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now